Reacties

Reacties horen bij blogs die lezers toestaan om te reageren op berichten. Meestal delen lezers gewoon hun gedachten over de inhoud van het bericht, maar ze kunnen ook links naar andere bronnen bieden, discussie opstarten, of simpelweg de auteur complimenteren met een goed geschreven bericht. Reacties geven u de mogelijkheid meer interactie met bezoekers van uw site te hebben alsmede feedback en discussie te genereren over uw berichten.

Reacties kunnen worden beheerd en gereguleerd door het gebruik van filters voor taal en inhoud, en als u wilt, kan WordPress deze ook in de wachtrij voor goedkeuring zetten voordat ze zichtbaar worden op de website. Dit is vooral handig bij spamreacties.

Wanneer u klikt op de Reacties-menu-optie krijgt u een lijst van alle reacties op uw site.

reacties-wordpress-handleiding

Aan de bovenkant van het scherm staan links waarmee u de lijst met Reacties kunt filteren om alleen opmerkingen te laten zien die nog in behandeling zijn, of goedgekeurd, of gemarkeerd als spam of die zich in de prullenbak bevinden. Het getal tussen haakjes geeft het aantal voor die markering aan.

Behalve de standaardinstellingen die WordPress biedt om reacties te beheren, wordt WordPress bij installeren ook standaard geleverd met een uitstekende plug-in die helpt om spamreacties te filteren. Deze plugin heet Akismet.

Na het activeren van de Akismet-plugin, moet u deze voorzien van een API sleutel. Op de Akismet-website kunt u deze API-sleutel verkrijgen, evenals meer informatie over Akismet.

Wanneer u de cursor beweegt over een rij in de lijst met reacties dan verschijnt onder de reactie een snelmenu met enkele links.

  • Weigeren/goedkeuren – Hiermee kunt u de reactie afkeuren. Dit zal het weergegeven van de reactie op uw site stoppen. Als de reactie reeds is afgekeurd dan zal deze link veranderen in Goedkeuren, zodat u de reactie kunt toelaten en zichtbaar maken.
  • Beantwoorden – Hiermee kunt u reageren op een reactie.
  • Snel bewerken – Hiermee kunt u van de reageerder de naam, het e-mailadres en de URL bewerken evenals de reactie zelf, zonder de reactie te hoeven openen
  • Bewerken – Hiermee kunt u de reactie openene en van de reageerder de naam, het e-mailadres, de URL en de reactie zelf bewerken. Tegelijkertijd kunt u de reactie markeren als Goedgekeurd, Wachtend of Spam en de datum en tijd veranderen.
  • Spam – Hiermee kunt u de reactie als spam markeren
  • Prullenbak – Hiermee kunt u de reactie naar de prullenbak verwijzen. Als een reactie zich in de prullenbak bevindt, kunt u deze alsnog herstellen, als u een fout gemaakt heeft, of permanent verwijderen.

Als u de status van meerdere opmerkingen in een keer wilt veranderen, klikt u op het selectievakje naast de Reactie (s) die u wilt wijzigen en kies vervolgens Weigeren/Goedkeuren, Als spam markeren of Verplaatsen naar de Prullenbak in de bulkactie-keuzelijst aan de bovenkant van de pagina. Nadat u de juiste optie geselecteerd heeft, klikt u op de knop Toepassen.

Zie ook: